LinTeks rekommendationer baserat på de lokala råden

I och med Folkhälsomyndighetens beslut om skärpta allmänna råd rekommenderas nu allmänheten i bland annat Östergötland till striktare agerande. Råden gäller fram till den 13 december men kan komma att förlängas ingen om läget inte förbättras. Kortfattat gäller, till och med den 13 december:

• Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras.
  • Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare.
  • Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge.
  • Endast åtta personer får delta vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar

Det är ett väldigt sorgligt besked som får stor inverkan för oss studenter. Som student är man kanske van vid att umgås med klass, utskott, förening, intressegrupp, etc. på ett sätt som helt enkelt inte fungerar i en pandemi. De flesta av oss är hitflyttade, bor ensamma i små utrymmen och är stressade över skolarbete. Det som förväntas av oss under de kommande veckorna är dock nödvändigt för att vända den trend som ses i regionen just nu. Det är nu upp till var och en av oss att helhjärtat ta vårt ansvar och hålla oss undan från folksamlingar.

Att enbart umgås med de man bor med betyder, för de flesta, att man fortfarande kan umgås med den närmaste familjen. För de allra flesta av oss studenter innebär det dock att vi förväntas sitta hemma, själva, i våra studentettor. I och med det vill vi försöka oss på ett par studentanpassade rekommendationer.

• Plugga hemma, håll dig borta från campus om du inte har schemalagd undervisning.
  • Försök att bara umgås och plugga med några få utvalda personer.
  • Avstå från alla typer av fester, pubar, sittningar och andra sociala tillställningar; privata som allmänna.

Följer vi dessa punkter så kommer i snabbare kunna återgå till ett normalläge här i Östergötland. Känner du att du behöver prata av dig så finns Studenthälsan, sektionen och kåren här för dig.

Ta hand om er, så ses vi när världen är lite mer normal igen! <3